Логопедични упражнения и логопедични игри в къщи


Някой идеи за Логопедични упражнения и игри в къщи

  1. Упражнения за артикулация:

а) "Змийска усмивка":

  • Детето отваря уста и изплезва езика навън.
  • Движи езика бавно от левия ъгъл на устата към десния и обратно.
  • Насърчете го да имитира съскане като змия: "сссс".
  • Повторете 5-10 пъти.

б) "Конче":

  • Детето отваря леко уста.
  • Притиска езика към горното небце.
  • Бързо отлепва езика, създавайки звук "цък".
  • Повторете ритмично, имитирайки галопиращ кон.
  • Направете серия от 10-15 "цъкания".

в) "Часовник":

  • Детето отваря уста широко.
  • Изплезва език и го движи бавно към левия ъгъл на устата.
  • Задържа за секунда и после премества към десния ъгъл.
  • Повтаря движението, имитирайки махалото на часовник.
  • Изпълнете 10-15 повторения.

г) "Чашка":

  • Детето отваря уста.
  • Повдига върха и страните на езика нагоре.
  • Оформя езика като чашка или купичка.
  • Задържа позицията за 5-10 секунди.
  • Повтаря 3-5 пъти.
  1. Упражнения за дишане:

а) Издухване на свещ:

  • Поставете въображаема свещ на различни разстояния пред детето.
  • Детето поема дълбоко въздух през носа.
  • Издишва бавно и контролирано през устата, сякаш духа свещ.
  • Променяйте разстоянието, за да регулирате силата на издишването.
  • Повторете 5-10 пъти.

б) Надуване на балони:

  • Дайте на детето малък балон.
  • Нека поеме дълбоко въздух през носа.
  • Издишва бавно в балона, опитвайки се да го надуе.
  • Насърчете контролирано, продължително издишване.
  • Повторете няколко пъти, като целта е да надуе балона напълно.

в) "Топче за пинг-понг":

  • Поставете леко топче (или памуче) на гладка повърхност.
  • Детето се навежда над масата.
  • Поема въздух през носа.
  • Издишва контролирано през устата, опитвайки се да премести топчето.
  • Направете състезание - кой ще премести топчето по-далеч с едно издишване.
  1. Упражнения за плавност (при заекване):

а) Бавно говорене:

  • Изберете кратко изречение или фраза.
  • Демонстрирайте бавно, ритмично произнасяне на фразата.
  • Нека детето повтори, имитирайки бавното темпо.
  • Използвайте метроном или тактуване за ритъм.
  • Постепенно увеличавайте дължината на фразите.

б) Меки начала:

  • Изберете думи, започващи с проблемни звуци.
  • Покажете как да започне думата с мек, плавен звук.
  • Нека детето повтори, фокусирайки се върху мекото начало.
  • Практикувайте с различни думи и фрази.
  • Наблегнете на релаксацията на гласовите струни при започване.

в) Удължаване на гласни:

  • Изберете думи с дълги гласни звуци.
  • Демонстрирайте леко удължаване на гласния звук.
  • Детето повтаря, практикувайки плавен преход между звуците.
  • Постепенно включете удължаването в цели изречения.
  • Насърчете детето да усети разликата в плавността.
  1. Фонологични упражнения:

а) Римуване:

  • Кажете дума и помолете детето да измисли рима.
  • Започнете с прости, едносрични думи (кот-пот, син-вин).
  • Постепенно преминете към по-сложни думи.
  • Направете го като игра, редувайки се да измисляте рими.
  • Използвайте картинки за визуална подкрепа.

б) Разпознаване на първи звук:

  • Покажете картинка или назовете предмет.
  • Помолете детето да идентифицира първия звук.
  • Започнете с ясни, лесни за различаване звуци.
  • Постепенно включете по-трудни и подобни звуци.
  • Направете "лов на звуци" в стаята или навън.

в) Броене на срички:

  • Изберете дума и я произнесете ясно.
  • Нека детето пляска за всяка сричка в думата.
  • Можете да използвате и тактуване или стъпване.
  • Започнете с кратки думи и постепенно увеличавайте сложността.
  • Направете го като игра с карти или зарове с различни думи.
  1. Упражнения за развитие на речника:

а) Категоризиране:

  • Подгответе картинки или предмети от различни категории.
  • Помолете детето да ги групира (например, плодове, животни, дрехи).
  • Обсъдете защо всеки предмет принадлежи към дадена категория.
  • Усложнете с подкатегории (например, диви и домашни животни).
  • Направете "категорийно бинго" или мемори игра.

б) Описание на предмети:

  • Изберете предмет и го покажете на детето.
  • Помолете го да опише предмета, използвайки различни характеристики.
  • Насочвайте с въпроси: "Какъв цвят е?", "За какво се използва?".
  • Насърчете използването на разнообразни прилагателни.
  • Играйте "Познай предмета" по описание.

в) Игра "Довърши изречението":

  • Започнете изречение и оставете детето да го довърши.
  • Например: "Когато вали дъжд, аз..."
  • Насърчете творческо мислене и различни отговори.
  • Постепенно усложнявайте изреченията.
  • Направете го като игра с карти с недовършени изречения.
  1. Упражнения за разбиране и изпълнение на инструкции:

а) "Саймън казва":

  • Давайте прости команди, предхождани от "Саймън казва".
  • Детето изпълнява само когато чуе "Саймън казва".
  • Постепенно усложнявайте командите.
  • Включете двустепенни инструкции.
  • Направете го забавно, като включите смешни или необичайни действия.

б) Изпълнение на многостепенни инструкции:

  • Започнете с двустепенни инструкции.
  • Например: "Вземи червения молив и нарисувай кръг".
  • Постепенно увеличавайте броя на стъпките.
  • Използвайте предмети в стаята за реално изпълнение.
  • Направете го като "търсене на съкровище" с поредица от инструкции.
  1. Упражнения за разказвателни умения:

а) Преразказване на истории:

  • Прочетете кратка история на детето.
  • Помолете го да преразкаже със свои думи.
  • Насърчете включването на ключови детайли.
  • Използвайте визуални опори (картинки, играчки) за подкрепа.
  • Постепенно увеличавайте сложността и дължината на историите.

б) Създаване на истории по картинки:

  • Подгответе серия от 3-5 свързани картинки.
  • Помолете детето да измисли история базирана на картинките.
  • Насърчете използването на описателен език и диалог.
  • Помогнете с насочващи въпроси, ако е необходимо.
  • Запишете историята и я прочетете заедно.
  1. Упражнения за орално-моторни умения:

а) "Рибка":

  • Детето отваря и затваря уста бавно.
  • Имитира движенията на рибка под вода.
  • Насърчете го да задържи устата отворена за 2-3 секунди.
  • Повторете 10-15 пъти.
  • Може да добавите звук "оп-оп" при отваряне.

б) "Балонче":

  • Детето поема въздух през устата.
  • Надува бузите, задържайки въздуха вътре.
  • Задържа за 3-5 секунди.
  • Бавно изпуска въздуха.
  • Повторете 5-10 пъти.

в) "Усмивка-Тръбичка":

  • Детето се усмихва широко, показвайки зъбите.
  • Задържа усмивката за 3 секунди.
  • После събира устните напред като за свирене.
  • Задържа "тръбичката" за 3 секунди.
  • Редува двете движения 10-15 пъти.


Като логопед, винаги подчертавам важността на превръщането на тези упражнения в забавни игри. Редовната практика е ключова, но тя трябва да бъде приятна за детето. Насърчавам родителите да бъдат креативни и да адаптират упражненията според интересите на детето си. Помнете, че всяко дете е уникално и може да реагира различно на различните техники.







Логопед Варна Kami.bg